Възможно ли е да се храним здравословно? - 5 Февруари 2012 - Novsvqt.bg
Петък, 09.12.2016, 00:59
Добре дошли Гост | RSS

Nov Svqt

Главна » 2012 » Февруари » 5 » Възможно ли е да се храним здравословно?
12:14
Възможно ли е да се храним здравословно?

Всекидневно здравето ни е застрашено от хиляди вредни въздействия и много от нас си казват: „Защо да променям режима си на хранене като досега съм погълнал с тонове нездравословни храни? Защо да го правя тепърва? Как да водя здравословен начин на живот като въздуха, който дишам е пълен с отрови и от това не мога да се скрия.” Да, има неблагоприятни влияния, които не можем да премахнем поне в близко бъдеще, но защо не започнем поне с дребните стъпки, които да подобрят нашия микросвят и качеството на живота на тези, които обичаме и разбира се на нас самите. Например хиляди хора си изхвърлят хартийките на земята. Ние никога няма да започнем да го правим, въпреки че не можем да ги спрем и те винаги ще го правят. Ние просто не искаме да сме като тях и ще продължим да даваме нашия малък принос за създаването на по-здравословен свят, в който да живеем.

Здравословният начин на живот е реално постижимо понятие, въпреки многото аспекти, които обхваща. Като цяло живеещият здравословно човек не пуши, поддържа здравословно тегло, храни се с полезни храни и спортува. Воденето на здравословен живот не може да стане за един ден, но може всекидневно да правите малки и ползотворни крачки към целта – да повървите малко повече, да добавите плод към зърнената си закуска или още една чаша вода към дневната си доза. Елементарни неща, за които не се изисква никакво усилие от ваша страна. Отделете няколко секунди, за да си сипете чаша хубава вода и я изпийте, докато четете това. Ако направите това навик, вече сте с една крачка напред.

Хранете се здравословно
Правилният хранителен режим е от първостепенна важност за доброто здравословно състояние. Да се храниш здравословно не означава да ядеш само „треви” и безвкусни семена, а просто да избереш здравословната алтернатива на това, което обичаш. Например, знаете ли колко голямо е разнообразието на брашна, които може да използвате в любимите си тестени вкусотии. Всяко едно от тях има ценни хранителни предимства: едни от тях съдържат много витамини и минерали, други не се поддават на генно модифициране и сте сигурни, че са чисти, трети са с много ниско глутеново съдържание, четвърти ще заобичате заради уникалния вкус, които имат. Предлагаме ви и няколко прости правила, които да спазвате в своя хранителен режим:

• Избирайте храната си спрямо съдържащите се в нея хранителни вещества: например протеини – 15%, въглехидрати – 50%, мазнини - <30% и фибри – 25-30 гр. на ден. Наблягайте на плодовете и зеленчуците. Може да ги добавяте към каквато и храна да консумирате. Освен, че ще стане по-здравословна, доматче или малинка в повече ще направят храната ви и по-вкусна. Включвайте ядки и семена поне четири пъти седмично в менюто си.
• Ежедневно си набавяйте витамини и минерали. Ако не сте сигурни, че си ги набавяте с храната, потърсете подходящите хранителни добавки, които ще ви улеснят;
• Яжте сурова храна;
• Пийте много вода (8-9 чаши на ден);
• Намалете консумацията на сол и захар, твърде много червено месо, наситени мазнини, които запушват артериите и съдържащи холестерол храни;
• Създайте си правилен часово хранителен режим.

Защо не увеличите броя на яденетата? Вместо да се храните обилно 3 пъти на ден, направете ги шест, но по-малки и по този начин подобрете метаболизма си. Отворете хладилника и запишете на лист трите храни, които консумирате най-често. Разровете се в нета или отидете до най-близкия здравословен магазин, където ще разберете с какво може да замените тези най-консумирани храни с подходящ и полезен заместител.


Здравословно готвене
Използвайте голямото разнообразие от готварски книги и рецепти от здравословната кухня. Вижте и нашите вкусни и лесни за приготвяне специалитети. Използвайте белтъците вместо жълтъците на яйцето. Гответе с нискомаслени продукти, махнете солта. Вместо да пържите, гответе на пара или задушавайте в керамичен уок, печете с малко течност, например вино или лимонов сок, използвайте грил или скара с решетка, с цел мазнините да изтичат от храната и досегът с метала да е минимален. Използвайте свежи подправки и олио, което е с ниско съдържание на наситени мастни киселини като рапично, шафранено, сусамово, соево и слънчогледово. Всяка една храна си има здравословен заместител, който ако не е идентичен на вкус, е подобен, дори по-вкусен и най-важното - доказано полезен.

Втората стъпка към усъвършенстването на нашия здравословен начин на живот е движението, което освен полезно, може да бъде и много интересно. Защо не го направите ваше хоби. Изберете плуване, катерене, каране на колело, скачане. Движението във всички случаи може да ви донесе само положителни резултати:

• Намалява риска от сърдечно-съдови заболявания, диабет, удар;
• Подобрява стабилността на ставите;
• Поддържа гъвкавостта ви с натрупването на годините;
• Поддържа плътността на костите;
• Предпазва от остеопороза и фрактури;
• Подобрява настроението и премахва напрежението и депресията;
• Повишава самочувствието;
• Подобрява паметта при по-възрастните;
• Повишава нивата на ендорфин в мозъка и по този начин вие се чувствате изпълнени с положителна енергия и здраве;
• Намалява стреса.

Дори умереното движение ще има положителен ефект върху вашето здраве. Защо не опитате няколко дребни и лесно изпълними двигателни активности:
1. Поне веднъж седмично изключете телевизора и правете нещо различно със семейството си. Направете си пикник, разходка в близкия парк, война със снежни топки или пръскане с воден пистолет пред блока.
2. Намирайте си допълнителни причини за разходка. Изведете кучето за още 15 минути, направете обиколка на блока, отидете за нещо дребно до магазина.
3. Свършете малко къщна работа.
4. Ходете докато говорите по телефона.
5. Направете си списък с дневните си физически занимания и ако ви се сторят недостатъчни, измислете как да се движите повече - ставайте на всеки час и се протягайте, качвайте се по стълбите и т.н.

Постепенно увеличавайте количеството и интензитета на упражненията, като тренирате цялото тяло. Намерете си партньор за спорта, с когото си прекарвате добре, купете си подходящ екип и започвайте загрявките още днес. Не тренирайте всеки ден, а правете почивки и не забравяйте приказката, че спортът е здраве. Не ограничавайте движението само на физическо ниво. Бъдете активен участник и в социалните ангажименти, които се случват около вас.

Консумирайте алкохол в умерени количества
Сведете питиетата си до едно на ден. Дори и по-здравословното червено вино трябва да се консумира в тези граници. А ако съумеете да ограничите употребата на алкохол само при специални случаи, тялото ви ще ви се отблагодари незабавно.

Откажете цигарите
Ако не сте пушач, никога не започвайте. Учете и децата си никога да не пушат. Ако пушите, определете си дата, в която да ги откажете и се придържайте към нея, а дотогава прекратете пушенето в къщи, все пак там живеят вашите деца. Не бъдете зависими, независимо дали става въпрос за алкохол, лекарства, наркотици, цигари, гледането на порнофилми или консумирането на големи количества шоколад. Зависимостта е обратното на здравословния живот и ни отдалечава от него. В много от случаите човек си казва, че може и без дадената зависимост, но все пак не се отказва от нея, защото всъщност не е толкова лесно да се откажеш от нещо, което си правил в продължение на дълъг период от време. Откажете се още днес и помислете за нещо хубаво, което да следвате със същата упоритост – например вместо да изпиете чаша алкохол след работа, отидете при децата и им прочетете хубава приказка, помогнете на любимия в кухнята или се обадете на приятел, които не сте чували отдавна. Намерете си хоби и го започвайте всеки път като ви се прииска да прибегнете към дадена зависимост. Защо да не е хубава книга или филм?


Правете си редовни здравословни профилактични прегледи, за да установите проблемите преди да е станало прекалено късно. Знаете ли, че в медицински център Здравословен Живот екипът от компетентни специалисти може да ви изготви персонална медицинска програма за здраве, включваща храната, движението и почивката, от които се нуждае точно вашия организъм.

Избягвайте синтетичните лекарства
Знаете ли, че има огромно разнообразие от билки, които повечето от нас дори не сме чували. Може би не действат така мигновено както химичните субстанции, но пък здравословно и без странично влияние се борят с нашия проблем. Прибягвайте до лекарства, само когато наистина е необходимо.

Поддържайте чисто около себе си на работното място и там, където живеете. А защо не и околоблоковото пространство. Обградете се с чистота и ред, неизменна част от здравословния ни живот.

Бъдете разумен
Слагайте предпазен колан, правете безопасен секс, слагайте си Био слънцезащитен лосион когато излизате, запишете си някъде всички спешни телефони.

Наспивайте се пълноценно
Не се хранете и не пийте твърде много преди лягане. Спрете кафето в късните часове и спиртното питие преди лягане. Създайте си спокойна и уютна среда за спане, за да бъде по-пълноценен съня ви. Освободете съзнанието си и си направете график за заспиване по едно и също време всеки ден. Пълноценният сън през нощта е основна крачка към физическото и умствено здраве.

Освободете се от стреса
Стресът безспорно е най-голямото зло на нашето време. Той увеличава драстично вероятността за удар, кратковременна загуба на памет, влошава състоянието на имунната система, ускорява остаряването ни. Мислете позитивно и вярвайте, че сте способни да успеете и в това поредно ваше начинание. Да промените поне мъничко вашия и на тези, които зависят от вас, начин на живот. Обичайте себе си и хората около вас. Любовта е най-силното оръжие срещу стреса!

Контролирайте теглото си
Яжте малки, но хранителни и полезни порции. Бъдете търпеливи и най-важното е да спрете вечерята в късните часове на деня. Установено е, че само 10% намаляване на теглото при по-пълните хора води до понижаване на холестерола, кръвното налягане и удължаване на дългоденствието.

Не взимайте пари на заем и се простирайте спрямо възможностите си. Постоянната мисъл, че има да връщате пари води до безсъние, напрегнатост и депресия.

Живейте естествено, близо до природата
Излизайте повече на въздух. Ежедневието ограничава нашето движение от къщи, в колата, на работа, пак в колата и в къщи. И свежият въздух остава на заден план. Отидете след работа за 15 минути в парка или в двора и дишайте дълбоко. Прекарвайте по-дълго време сред дърветата и в планината. Засадете дървета и във вашия двор. Използвайте натурални препарати за почистване и пране, които пазят околната среда. Всички около вас може да я замърсяват, вие пък бъдете опозиция. Бъдете различен и екологичен. Останалите ще ви последват, когато забележат положителната промяна.

Най-важното е да започнете от някъде. Първата седмица си напазарувайте здравословни продукти за готвене, втората седмица вземете прах и омекотител, третата седмица се погрижете за основната козметика, която ползвате, след това ще обърнете внимание и на препаратите, с които почиствате дома си. Ще откриете колко лесно се подреждат нещата и как постепенно живота ви става по-здравословен и ще изпитате задоволство от това. Мисълта, че се грижите не само за здравето на вашето семейство, но запазвате и околната среда и поне малко допринасяте за един по-добър свят за бъдещите поколения, ще ви донесе много положителни емоции и ще ви направи един съвременно мислещ интелигентен човек.

ИЗБЯГВАЙТЕ ИЛИ НАМАЛЕТЕ ДО МИНИМУМ: 

  • Готвене с микровълнови печки, тефлонови и алуминиеви съдове
  • Нагряване на храната повече от точката на кипене, пържене и печене
  • Кисели храни в контакт с метал, например поставянето на домати в купи от неръждаема стомана
  • Мазни храни в контакт с пластмасови повърхности
  • Пшеница, глутен, изделия от краве мляко, подсладени храни
  • Месо от животни, отглеждани за угояване и отлежало, както в колбасите
  • Изделия от соя, освен ако e покълнала или традиционно ферментирала, например мисо (miso)
  • Маргарин, готварско олио, трансмастни киселини, нагорещени олио и мазнини
  • Добавяне на химикали, изкуствени подсладители
  • Генетично изменени продукти
  • Безалкохолни напитки и предлаганите в търговската мрежа  плодови сокове
  • Нишесте, смесено с високо протеинови храни или киселини
  • Пушенето, злоупотребата с кафе, чай, алкохол, лекарства
  • Старо приготвена или претоплена храна
  • Хлорирана и флуоризирана вода
  • Метални легла, пружинни матраци, наличие на електрически мрежи около леглото
  • Тоалетни чинии, които пречат на нормалното отделяне, те са по- скоро за седене, отколкото за изхождане! Използвайте ги като клекало или ги заменете с такова!
  • Флуоресцентно осветление, дигитални часовници, ТV и видео или CD игри
  • Синтетични дрехи, особено в контакт с кожата
  • Ваксиниране, особено многобройното и след скоро направена ваксина

 


УВЕЛИЧЕТЕ МАКСИМАЛНО:

  • Прясната, сурова и органична храна, пурпурните храни
  • Покълнали семена, ферментирала млечна киселина, хляб с квас
  • Семена и орехи, покълнали или накиснати преди ядене или готвене
  • Готвене в стъклени или емайлирани прибори, храната да се консумира скоро след приготвянето
  • Смляно ленено семе, студено пресовано чисто маслиново олио (зехтин), масло от черен дроб на треска, кокосово масло
  • Пресни зеленчуци и сокове от ядливи треви, приготвени с ниската скорост на сокоизстисквачката
  • Тревен прах от ечемик/пшеница, спирулина, хлорела, полен, лецитин, кафяви морски водорасли
  • Неутрализиране на плодовите киселини или оцета с доломит или прах от черупки на яйца
  • Високо потребление на магнезий и полезни минерали
  • Поддържане подвижността на червата, прикляквания, разхлабващи храни
  • Търсете енергийни средства, например кристали, магнити, спирали (vortex coils), оргонит
  • Енергизирайте вашата храна и вода
  • Изключвайте електрическите щепсели в близост до леглото преди да заспите
  • Спете на матраци от латекс или естествени фибри
  • Увеличете движенията и упражненията на открито, медитирайте
  • Подлагайте вашата кожа на умерена слънчева светлина без слънчеви очила и слънцезащитни кремове
  • Притискайте рефлексните точки на краката и тялото, масаж
Категория: Здраве и красота | Преглеждания: 263 | Добавено от: Max8 | Рейтинг: 5.0/1
Общо коментари: 0
Име *:
Email *:
Код *:
Търси
Календар
«  Февруари 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829