Колегите - приятели или врагове! - 16 Май 2012 - Novsvqt.bg
Петък, 09.12.2016, 01:05
Добре дошли Гост | RSS

Nov Svqt

Главна » 2012 » Май » 16 » Колегите - приятели или врагове!
14:54
Колегите - приятели или врагове!

Дали ще обичате работата си, зависи много и от това какви са колегите ви и дали ще се превърнат във ваши приятели или врагове.

 
Колегиалните отношения са златно правило за идеалната работна среда, но не винаги може да бъде постигнат баланс във връзката между колегите. Може да завържете истинско приятелство със свой колега,  но пък е също толкова лесно и да се превърнете в истински врагове с колегите си.

На работното място прекарвате средно по 8 часа на ден и именно там най-лесно може да се социализирате и да превърнете колегите си в свои приятели.
В процес на работа неизбежно текат и купища лични разговори, които ви помагат да опознаете колегите си, както и те вас. Следват излизания след работа по приятелски, които обаче се забелязват от останалите колеги и понякога са причина за влошаване на служебните отношения и създаване на врагове.

Никой не обича затворените общества (те предизвикват недоволство и завист сред околните), в случая вие и вашият колега – приятел, така че може би е по-добре, ако се сприятелите с колега от друг отдел, а с колегите от вашия – сте просто в добри отношения. В противен случай е възможно да ви се наложи да избирате между приятелството и кариерата, тъй като всеки се стреми към прогрес в работата си, съответно се появява конкуренция между колегите – приятели и това се отразява негативно както върху изпълняването на служебните им задължения, така и върху извънработните им отношения. Възможно е да бъдете упрекнати, а в най-лошия случай и уволнени, заради това, че се отнасяте с пренебрежение към задълженията си, за сметка на колегиалното ви приятелство.

Ако пък от скоро ваш дългогодишен приятел, е станал и ваш колега, най-добре да е оставите приятелските си отношения  за след работа, а работното място да бъде среда, предназначена за работа, служебни разговори и прочие. Не смесвайте личните си емоции, проблеми и прочие с работата, тъй като спречкването с приятел, който ви е и колега, неизбежно ще се отрази негативно на професионализма ви и работоспособността ви.

Не може да бъдете в идеални отношения с всички в офиса, но пък по-важното е да не бъдете и в лоши. Избягвайте конфликтите с колеги и се стремете да разрешавате навреме противоречията с тях, защото създадете ли си веднъж врагове на работното място, рискувате да попаднете в един затворен кръг от интриги и проблеми, оказващи естествено изключително негативно влияние върху работата и репутацията ви. 

Колегиалните отношения са нещо наистина деликатно. Колегите стават като наше семейство – или не можем без тях или общуваме с тях по задължение. При всички случаи обаче свикваме с присъствието им и трябва се научим да работим в хармония.


Никога не може да подозираме как ще се развият отношенията ни с колегите, особено когато започваме нова работа. Дали ще бъдат наши приятели или наши врагове? Дали ще си съперничим с колегите или ще гледаме да си помагаме? Дали ще търсим компанията на работния колектив извън офиса или ще гледаме да запазим строго колегиални отношения и да общуваме само по работа. 


Всеки работен колектив има свои неписани правила на поведение, които с времето всички колеги възприемат. Колкото по-малко се отдалечаваме от наложените норми, толкова по-бързо се вписваме в колектива. И обратното – държим ли се като аутсайдери, бързо биваме маргинализирани и сме по-малко уважавани и търсени от колегите.

Важно е да се научим да бъдем в златната среда - да не губим собствения си почерк, но и да сме достатъчно адаптивни, за да си напаснем с екипа.



Изведох някои универсални съвети, които ще помогнат на всеки, който желае да се чувства добре в колектива, в който работи.

Не си изпускайте нервите
Колегите не са виновни за личните ви проблеми или за необяснимата ви нервност. В никакъв случай не си позволявайте да си изтървате нервите като крещите, блъскате, недоволствате публично. Дори да имат вина за лошото ви настроение, признак на непрофесионализъм е да си изтървете нервите и да се развикате. Винаги запазвайте умерения тон.

Най-добрите приятелки в офиса

Много хора срещат истински приятели на работа, с които поддържат отношения, дори и след смяна на работата. Трябва обаче да сте много предпазливи, ако сте в подобна ситуация. Не бива да смесвате личните емоции с работата, защото всеки личен конфликт ще се отрази на работата ви и обратното. Особено деликатно е, когато едната бъде повишена, а другата не или когато едната има конфликт с общ колега и очаква да бъде подкрепена от другата. Дори да срещнете приятели в офиса, опитайте се да не ви слагат под общ знаменател. Това носи само негативи.


Не си давайте мнението, когато никой не го иска

Винаги трябва да имаме мнение, но е особено досадно, когато го казваме, без никой да не ни пита. Ако дадена ситуация не ви засяга, не бързайте да отсечете кое е правилно и кое не. Така бързо ще се превърнете в досадницата, която все си пъха носа, където не й е работата. Дори да го правите с добри чувства, ще подразните околните с непрестанните си наставления.

Забравете за „сърдене" и „обиждане" на ра
бота
Ако ваш колега ви обиди волно или неволно, няма място за сърдене и фасони. Почувствате ли се засегнати, просто преустановете всякакъв вид комуникация извън професионални теми с въпросния колега или поговорете открито, за да изчистите проблема. Работата не бива да страда от вашия личностен конфликт. Ако напрежението ескалира до фаза да не може да работите заедно, се обърнете към прекия си ръководител.

Умерено с шегите
Забавните шеги и закачки бързо свалят бариерите между хората. Всяко нещо обаче трябва да е с мярка. Ако започнете да прекалявате с шегите, може да си изпросите груба реакция от страна на някой от колегите, който в момента не е в настроение. Освен това рискувате да ви възприемат не достатъчно на сериозно и че ставате само за забавление.

Какво мислиш за...?
Ако на харесвате някой колега, оставете действията му да говорят за него. Никога не го злепоставяйте пред шефа или останалите колеги, просто защото вие не го харесвате или ви е засегнал по някакъв начин. Избягвайте и влизането в клюки и обсъждане на околните. Ако ви попитат за мнението ви за някого, кажете само положителни неща или замълчете. Всяка несправедлива критика или клюка може да се обърне срещу вас.

 Не бъдете мекушави

Вечно услужливите, усмихнати, кротки и послушни колеги обикновено не променят тази си функция през целия период на работа. Ако сте в тази позиция, научете са да заявявате себе си, да казвате мнението си, да търсите правата си. Иначе винаги ще сте пренебрегвани и ще ви се извиняват с усмивка.

Тези съвети може да не ви помогнат да станете любимец на колегите, но при всички случаи ще успеете да запазите работната обстановка приветлива и спокойна. Запомнете златното правило – бъдете част от живота в офиса, но не превръщайте офиса в своя живот. Винаги пазете разумна дистанция. Само така ще сте в хармония с колегите и със себе си.

Източник Rozali.com

Категория: Кариера и бизнес | Преглеждания: 1188 | Добавено от: Max8 | Рейтинг: 5.0/1
Общо коментари: 0
Име *:
Email *:
Код *:
Търси
Календар
«  Май 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031