Какво е бизнесплан и как се прави той! - 30 Март 2012 - Novsvqt.bg
Петък, 09.12.2016, 01:05
Добре дошли Гост | RSS

Nov Svqt

Главна » 2012 » Март » 30 » Какво е бизнесплан и как се прави той!
10:31
Какво е бизнесплан и как се прави той!
   Това обаче е само началото. Предстои ви да започнете да планирате дейността и целите си. Това означава да определите какво искате да постигнете в краткосрочен (до 1 година) и в дългосрочен период след стартирането на дейността си. Помислете как ще развиете услугата или продукта, който предлагате - качество, цена, реклама, дистрибуция. Планирате ли да разширите бизнеса си с услуга или продукт, който допълва основната ви дейност? В първата година след започването на дейността си трябва да насочите вниманието си основно към разходите, които правите. Ако планирате добре разходите си и се стараете да постигате добър баланс между разходи и приходи, по-бързо ще започнете да печелите. В дългосрочен план трябва да планирате как да разширите дейността си и да увеличите размера на продажбите. Това може да стане, като вложите средства (собствени или от заем) в ново оборудване, наемане на повече персонал, повишаване на качеството на предлаганите стоки или услуги, започване на дейност, допълваща основната, както и чрез реклама и различни форми за популяризиране на фирмата.

Бизнеспланът представлява писмен документ, в който подробно трябва да представите вашите планове за печеливш и добре развиващ се бизнес. Бизнеспланът е задължителен както за новостартиращи фирми, така и за вече съществуващи. Това е първата стъпка в управлението на дейността ви.

Съставянето на бизнесплан се налага поради няколко основни причини:

  • Изготвяйки бизнесплан, вие описвате и структурирате идеите си последователно и аргументирано.
  • Бизнеспланът е критерият, по който банките и инвеститорите преценяват дали да ви отпуснат средства.
  • В бизнесплана вие залагате определени финансови показатели - приходи, разходи на фирмата, които са така съобразени, че да ви носят печалба и да водят до разширяване на дейността ви.

Бизнеспланът е отправна точка. По всяко време ще можете да следите и сравнявате развитието на дейността си спрямо първоначално заложените цели в бизнесплана. Съставянето на бизнесплан е най-сложната и отговорна дейност преди започването на собствен бизнес. Той включва подробно и аргументирано описание на всичко, което изяснихме дотук - с какво ще се занимавате, под каква
правна форма ще извършвате дейността си, каква форма на финансиране ще изберете, какви първоначални и бъдещи разходи ще правите.

Примерна структура с най-основните елементи, които задължително трябва да присъстват във вашия бизнесплан.

1. Обща информация за фирмата
  • Име, седалище и регистрация на фирмата
  • Предмет на дейност - с какво ще се занимавате или какво вече извършвате
  • Кратка история и финансово състояние на фирмата (за действащи фирми)
  • Лични цели и цели на бизнеса
  • Адрес за контакти

2. Анализ на пазара - включете вашите проучвания и информация за:
  • Продуктите или услугите, които ще предлагате на пазара - съществуващ, нов продукт или подобрена версия на вече съществуващ продукт.
  • Клиентите - дали ще заложите на стари или напълно нови клиенти, или ще привлечете клиенти на конкуренцията. Трябва да се обосновете и как ще спечелите тези клиенти на своя страна. Добре е предварително да имате яснота за големината на пазара, на който ще действате - дали се ограничава в рамките на хората от квартала, общината, областта, страната или извън България. Можете да изберете да осъществявате дейността си и на няколко пазара. Уточнете и начините, и сроковете за разплащане с клиентите.
  • Доставчиците - трябва да назовете имената на конкретни фирми, от които ще се снабдявате. Можете да използвате услугите на един или няколко доставчика. Важно е да уточните по какъв начин и в какви срокове ще се разплащате с тях.
  • Дистрибуция - как ще пласирате стоките или услугите си на пазара - на едро, на дребно или чрез посредници.
  • Конкуренцията - посочете имената на потенциалните си конкуренти. Съберете възможно най-пълна информация за техния брой, дейност, опит, качество и цени на предлаганите от тях продукти, силни и слаби страни.

3. Технологични възможности.
Трябва да прецените дали имате техническия капацитет да осъществявате дейността си - дали разполагате с необходимите машини и съоръжения, или трябва да ги закупите (наемете).

4. Финансова част на бизнесплана.
Тя е най-важната и най-отговорната част на бизнесплана ви. В нея трябва да прогнозирате и планирате възможно най-точно разходите, приходите, печалбата, обема на производство и възможностите за разрастване на фирмата си. В началото определете общата сума на необходимите ви средства за започване на бизнес. При всяка нова дейност е трудно да се определи кога тя ще започне да носи печалба. Една от най-успешните тактики е краткосрочното планиране на дейността до края на първата година - какви средства са ви необходими, за какво ще ги използвате и как ще погасявате задълженията си, ако сте използвали външно финансиране.

Основни понятия, с които ще ви се наложи да работите при изготвяне на финансовата част на бизнесплана:

Приходи. Това е общата стойност на продадените стоки, продукти или услуги за определен период от време (обикновено един месец). Приходите могат да бъдат и от наеми, постъпления от кредит или други форми на финансиране.
Разходи. Разходите се делят на постоянни и променливи. Постоянните разходи не се влияят от промените в обема на произвежданата продукция - разходи за наем, поддръжка, лихви по дългосрочни кредити, разходи за заплати на ръководството на фирмата и др.
Печалба - разликата между всички приходи и разходи от дейността. Преди облагане с данък печалба тя се нарича брутна печалба.
Брутна печалба = Приходи - Разходи
След като се обложи с данъци, печалбата се нарича нетна (чиста).
Нетна печалба = брутна печалба - данъци.
Паричен поток - движението на парите към и от фирмата. Изготвя се обикновено за една година на базата на показателите, които описахме по-горе. Променливите разходи са за материали, суровини, енергия (електроенергия, вода за производствени нужди, гориво), заплати на служителите, разходи за социално осигуряване, застраховки, транспорт и др. Като предприемачи вие сами трябва да прецените кои разходи са свързани с текущата дейност и са постоянни и кои имат непостоянен характер и са съответно променливи. Към разходите спадат и инвестициите за започване или разширяване на бизнеса. Това са всички разходи, които са ви необходими за започване на новата дейност - разходи за оборудване, недвижими имоти, техника, за строителство и ремонт и др.
Категория: Кариера и бизнес | Преглеждания: 263 | Добавено от: Max8 | Рейтинг: 5.0/1
Общо коментари: 0
Име *:
Email *:
Код *:
Търси
Календар
«  Март 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031